Reggel épphogy ledobtam a bukót az íróasztalra, amikor sokkoló hírrel karamboloztam. A KSH adatai szerint nőtt a balesetek száma. A halálosaké pédául 20%al. De nem kell aggódni, szerintük, mert az enyhe tél okozza. Hűbazz. Akkor húsz százalékkal többen lettünk tavaly óta? Sőt én meg úgy emléxem ha jeges az út, még több a baleset. "Az meg külön felháborító", meséli a kopasz portás&bizt.munkatárs, "hogy nem tudom kihasználni a tízéves de jól karbantartott bömbi képességét. Az életszerűtlen sebességkorlátozások miatt. Meg a sok totojázó paraszt veszélyes balfasz miatt. A rendőr az nem számít, egy tízes a zsebbe és kalap. Ha ilyen gondod lesz egyszer, nyugodtan szólj, ismerek egy-két megf.ill.-t." Hát ezért ápolom én a viszonyt a portás&bizt.munkatárssal, hátha jól jön egyszer. De még nem kellett, tizenöt év alatt.
Mondd már, micsoda helyzet. Hát ezt is jól megcsinálták nekünk. A kormány elmulasztotta megtenni a szükséges intézkedéseket. Az ellenzék a rendőrség ellen hangolta a zembereket. Erkölcsi válságba sodorták. Mennyünk tüntetni, hozomazászlót, ta-ka-rodj, vidd-aa-zösz-szes-ha-ve-rod. Elkúrták jól megint itt nekünk.
Álljunk meg egy szóra, haver. Egy balesetnél nemazútésalátási viszonyoknakmegfelelően. Ittasan. Nem nézett körül. Nem adta meg. Nem figyelt. Nem rögzítette. Nem csatolta be. Oké ezt te is tudod, lépjünk. Persze bosszant az új adó, ahogy az is, ha a verdád oldala benyomódik. Nem vitás szar ügy. A testi épség, az élet mégis más kategória, neked is. Gondolj bele, elmegy otthonról és nem tér haza. Nem akarom ragozni szükőkről, feleségről, gyermekekről; tolószékről és satöbbiről. 100ból 6 halálos, room for improvement, mondják azok, akiknek statisztika a foglalkozásuk. Csakhogy egy évben egy halálos baleset is sok.
Megegyeztünk tehát, fontos kérdés ez, nagyon is, és nem mindenért gyufe meg viktor a hibás. Tehetünk-e érte valamit, te meg én. Ne gyere a KRESZ használhatatlanságával és a rendőrök korruptságával. Nem az kéne, hogy betartsd. Meg fogsz lepődni, én sem tartom be mindig. Mehetsz tőlem amilyen gyorsan akarsz. De sokkal kevésbé vezetsz jól mint hiszed. Ne szégyelld, ezzel mindenki így van. Csak annyi, hogy figyelj oda a másikra. Kellő tisztelettel vezetni. Nem vitás, nem tartja be mindig a szabályt. Bambul. Nem köti be a gyereket. Átmegy piroson bringával. Totojázik. Bénázik. Vagy ellenkezőleg, villog mert menni akar. Mi lenne itt, ugye, ha senki se tolerálná a másikat: rengeteg baleset, köztük sok halálos.
De bazze, pont ez van.
Még egy szóra akkor. Közértben már megtanultál sorban állni. Tudod már azt is, hogy mi az, hogy udvariasság (vagy sose nem lesz jó nőd). Hátakkor. Te kiteszed az indexet és hátracsavarod a fejed sávváltás előtt. Én meg figyelek, hogy amikor mégse teszed, lehetőleg ne legyek ott. Te beengedsz egyet ha elfogy a sáv. Én, ha lelassítasz egy házszám miatt nem anyázok. Te nem villogsz le az autópályán és nem húzod rám a kormányt. Én nem verem le a tükröd a következő pirosnál, hanem megköszönöm, hogy beengedtél. Köszönöm. Tessék. Elnézést. Három kulcsszóval és egy mosollyal megoldható. Megy ez, ugye. És a szomszéd Szabóék ötéves Franciskájának vihetsz névnapra legót. Nem mindenszentekre virágot.
Ez már csak nem túl sok.
Egy szóra, haver
2007.05.24. 07:57 Pascal
11 komment
Címkék: tolerancia morál
A bejegyzés trackback címe:
https://pascal.blog.hu/api/trackback/id/tr2785722
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Greg23 2007.05.24. 09:59:32
Hali!
Az írás jó. Hozzátennék egy apróságot:
Szerintem az utak minősége mellett a táblák is hibásak valamennyire.
Rendszeres nálunk, hogy olyan kanyarok előtt is kint van egy 30-as tábla, amit 120-al is lazán be lehet venni. Meg a rég befejezett útépítéseknél. Persze a sofőr úgy szocializálodik, hogy szarik rájuk. Aztán ha egyszer komolyan gondolták, akkor szívás van.
Déli szomszédunknál pár éve vaksötétben vezettem át a hegyeken. Az első 60-as kanyarba bementem 80-al. Utána figyeltem. A táblák alapján az ember kapcsolgat és optimális sebességgel halad végig.
Azért így is lehet.
Egyébként a baleseteket nagyrészt a hülyeség okozza. Nem a gyorshajtás. Nem 1 sör (de 5 már igen).
A biztonsági övvel meg igazuk van a zsaruknak (tapasztalat).
Na hirtelen ennyi.
Az írás jó. Hozzátennék egy apróságot:
Szerintem az utak minősége mellett a táblák is hibásak valamennyire.
Rendszeres nálunk, hogy olyan kanyarok előtt is kint van egy 30-as tábla, amit 120-al is lazán be lehet venni. Meg a rég befejezett útépítéseknél. Persze a sofőr úgy szocializálodik, hogy szarik rájuk. Aztán ha egyszer komolyan gondolták, akkor szívás van.
Déli szomszédunknál pár éve vaksötétben vezettem át a hegyeken. Az első 60-as kanyarba bementem 80-al. Utána figyeltem. A táblák alapján az ember kapcsolgat és optimális sebességgel halad végig.
Azért így is lehet.
Egyébként a baleseteket nagyrészt a hülyeség okozza. Nem a gyorshajtás. Nem 1 sör (de 5 már igen).
A biztonsági övvel meg igazuk van a zsaruknak (tapasztalat).
Na hirtelen ennyi.
GN68 2007.05.24. 12:52:24
Jó az írás. Szerintem a több baleset legfőképp az őrült motorosok miatt vannak, akik ész nélkül száguldoznak. Grat.
Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2007.05.24. 13:07:54
Greg: a hozzáállást és odafigyelést a rossz utak és a kinnfelejtett táblák sem változtatják. Jó észrevétel, bele is illik a szövegbe. Ide:
....tehetünk-e érte valamit, te meg én. Ne gyere a KRESZ használhatatlanságával, a rendőrök korruptságával, a rossz utakkal, a kinnfelejtett táblákkal. Nem az kéne, hogy betartsd....
GN68: Őrült motorosok, hát ja :-).
....tehetünk-e érte valamit, te meg én. Ne gyere a KRESZ használhatatlanságával, a rendőrök korruptságával, a rossz utakkal, a kinnfelejtett táblákkal. Nem az kéne, hogy betartsd....
GN68: Őrült motorosok, hát ja :-).
Greg23 2007.05.24. 19:24:30
OK, Pascal
Amivel egyetértek, arra nem nagyon reflektálnék...
Csak írkáltál a balesetek okairól, ez meg nagyon kikívánkozott.
A lényeg szerintem az, hogy a balesetek oka a hülyeség, amiben persze az agresszivitás is vastagon benne van. Pl őrült motorosok. Meg őrült autósok, akik nem néznek rendesen a tükörbe, amikor a motoros előz.
Bocs, ha kicsit off voltam. Jó a blogod.
Amivel egyetértek, arra nem nagyon reflektálnék...
Csak írkáltál a balesetek okairól, ez meg nagyon kikívánkozott.
A lényeg szerintem az, hogy a balesetek oka a hülyeség, amiben persze az agresszivitás is vastagon benne van. Pl őrült motorosok. Meg őrült autósok, akik nem néznek rendesen a tükörbe, amikor a motoros előz.
Bocs, ha kicsit off voltam. Jó a blogod.
barname 2007.05.24. 23:07:44
Köszönöm. Tessék. Elnézést. + mosoly
Ha ez így menne, nem kéne KRESZ.
(persze rendőr se)
Ha ez így menne, nem kéne KRESZ.
(persze rendőr se)
Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2007.05.24. 23:50:14
Mindenhol van KRESZ, kell is, de nálunk nagyobb a balesetek száma mint máshol. Agresszivitás, túlzott önbizalom - menni akarok - tolakszom -jó vagyok minden helyzetet meg tudok oldani - a többiek mind béna faszok. Ide vezethető vissza, hozzáállás.
barname 2007.05.25. 15:07:00
Jóvicc, pont ezt mondom.
Hogy addig is, míg személyesen meggyőzöd az összes kopasz portás&bizt munkatársat a szabálykövető, +udvarias, előzékeny közlekedés előnyeiről, szóval, arra az átmeneti időszakra is kéne valamit kitalálni.
Kezdetnek nem volna rossz a szabályszegők nagyobb hatékonyságú szankcionálása. Pl. kifundálni valamit, hogy a letrafipaxozottak 3/4-e ne sétáljon el röhögve, a "közvetlen hozzátartozóm vezette a gépjárművet" dumával.
(Ja, és a megf. ill. ismerése se olyan jópofa attól a pillanattól fogva, ha valakinek a családtagját nyomorították meg a megf. ill. imerésétől magabiztosságukban megtámogatott barmok.)
Hogy addig is, míg személyesen meggyőzöd az összes kopasz portás&bizt munkatársat a szabálykövető, +udvarias, előzékeny közlekedés előnyeiről, szóval, arra az átmeneti időszakra is kéne valamit kitalálni.
Kezdetnek nem volna rossz a szabályszegők nagyobb hatékonyságú szankcionálása. Pl. kifundálni valamit, hogy a letrafipaxozottak 3/4-e ne sétáljon el röhögve, a "közvetlen hozzátartozóm vezette a gépjárművet" dumával.
(Ja, és a megf. ill. ismerése se olyan jópofa attól a pillanattól fogva, ha valakinek a családtagját nyomorították meg a megf. ill. imerésétől magabiztosságukban megtámogatott barmok.)
Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2007.05.25. 15:56:17
A megf.ill. ről alkotott véleménnyel egyetértek, nagyonis. A súlyos büntire viszont: a konfliktuskereső - kockáztató - magatartást nehéz egyértelműen kiszűrni. Ha iszik vagy száguldozik azt lehet mérni. De ha túl hirtelen és váratlanul vált sávot, tolakszik, azzal mit csinálsz? Én írok ide egyet, meg elbeszélgetek a portás&bizt.munkatárssal. Jobb híjján.
Greg23 2007.05.25. 18:10:09
Meg az ellenőrzés szigorítása pont nem az aggresszív barmot szűri ki... Hanem azt, akinek van olyan kocsija, hogy lehet vele 160-180-200-zal menni pályán. Vagy van kedve.
Egyébként nekem lenne egy jó módszerem:
Ismerek egy játszótér melletti zebrát, ahol 80-al szokás átszáguldani a babakocsik között... Ide elég lenne egy kamera meg egy rendőr és napi 30-40 igazán veszélyes sofőrt lehetne fogni.
Egyébként nekem lenne egy jó módszerem:
Ismerek egy játszótér melletti zebrát, ahol 80-al szokás átszáguldani a babakocsik között... Ide elég lenne egy kamera meg egy rendőr és napi 30-40 igazán veszélyes sofőrt lehetne fogni.
heki 2007.05.26. 22:20:00
Az agresszivitás az utakon tünet.
Mint sok minden másnak.
Addig, amíg nem lesz magyar hagyomány a szabályok tisztelete, addig szerintem reménytelen mindenféle szabályzás.
Ha nincs betartva egy szabály (no nem jogi) hanem illembeli, etikai, - magyarán az ország erkölcsei darabokban, ahogy újra és újra felidézem Sólyom őszi üzenetét - akkor fölösleges bízni minden szabályzásban.
Az már külön kérdés, hogy miért van ez?
Romániában - érdekes módon - bár vadabbul vezetnek, szabálytalankodnak az emberek, valahogy mégis toleránsabbak: nyugodtabban lereagálják a másik hülyeségét. Kitérnek előled, ha átmész a másik sávba. én pl. ezt vettem észre.
Itt Magyarországon valami ostoba, bunkó de béna vezetési stílus (gondolj a zöld lámpánál való indulásokra) dívik.
Mint sok minden másnak.
Addig, amíg nem lesz magyar hagyomány a szabályok tisztelete, addig szerintem reménytelen mindenféle szabályzás.
Ha nincs betartva egy szabály (no nem jogi) hanem illembeli, etikai, - magyarán az ország erkölcsei darabokban, ahogy újra és újra felidézem Sólyom őszi üzenetét - akkor fölösleges bízni minden szabályzásban.
Az már külön kérdés, hogy miért van ez?
Romániában - érdekes módon - bár vadabbul vezetnek, szabálytalankodnak az emberek, valahogy mégis toleránsabbak: nyugodtabban lereagálják a másik hülyeségét. Kitérnek előled, ha átmész a másik sávba. én pl. ezt vettem észre.
Itt Magyarországon valami ostoba, bunkó de béna vezetési stílus (gondolj a zöld lámpánál való indulásokra) dívik.
heki 2007.05.27. 18:02:51
És még annyit, hogy ugyanakkor ezt nem érzem tragédiának, hogy az erkölcs szétesett, hanem bizonyos értelemben könnyebb, más értelemben viszont nehezebb élni.
Utolsó kommentek